Απειρώταν και Τούρκων : μυθιστόρημα / Ισμήνη Β. Καπάνταη

Main Author: Καπάνταη, Ισμήνη Β, 1939-, ΣυγγραφέαςLanguage: Ελληνική.Country: Ελλάδα.Publication: Αθήνα : Εστία, 1997Description: 245 σ. ; 21 εκ.ISBN: 960-05-0224-2.Series: 20Dewey: 889.36, 21Abstract: Οι άνθρωποι που έζησαν σε εποχές συγκρούσεων ανάμεσα σε μεγάλες ομάδες, είτε αυτές ήταν εθνικές, είτε θρησκευτικές και ακόμα κοινωνικές ή φυλετικές είναι εκείνοι που δοκιμάστηκαν και περισσότερο, αυτοί που βρέθηκαν μπροστά στο δίλημμα του να διαλέξουν ανάμεσα σε αυτό που υπαγόρευε η πίστη τους στην ομάδα που ανήκαν και αυτό που ενδεχομένως τους έλεγε η λογική τους και το οποίο μπορεί να ήταν αντίθετο από αυτό που ήθελε η ομάδα. Ανάλογα με τον τρόπο που ο καθένας από αυτούς στάθηκε απέναντι στο πρόβλημά του και το έλυσε, έγιναν ήρωες ή προδότες, άτομα που έτυχαν της γενικής παραδοχής ή έγιναν κοινωνικοί παρίες. Στη διάρκεια της τουρκοκρατίας στο χώρο μας, έχουμε περιόδους που παρατηρείται έξαρση στους εξισλαμισμούς, τόσο που να αντιδρούν πολλές φορές οι ίδιοι οι Τούρκοι και να βάζουν φραγμό σ’ αυτούς με απαγορευτικά φιρμάνια. Αυτό συνοδευόταν, συνήθως, από ενέργειες της Εκκλησίας και των φωτισμένων διδασκάλων που έβγαιναν προς τα έξω και καλούσαν τα «απολωλότα» σε μετάνοια, μια και ο εξισλαμισμός δεν σήμαινε μονάχα αμάρτημα φοβερό θρησκευτικό και χάσιμο της αιώνιας ψυχής, μα, πράγμα εξίσου σοβαρό αν όχι και σοβαρότερο, την άρνηση του Γένους. Είχαμε τότε μάρτυρες που, μετανιωμένοι, αρνιόντουσαν για δεύτερη φορά τη νέα πίστη τους και κατά κανόνα πλήρωναν με το μαρτύριο και τη ζωή τους τη νέα ετούτη αλλαγή, αλλά είχαμε και τους άλλους, αυτούς που ανθούσαν και αύξαιναν με τη νέα κατάσταση. Σε έναν τέτοιο χώρο κινούνται οι ήρωες του μυθιστορήματος αυτού και κάποιων η συμπεριφορά είναι η επιθυμητή από το κοινωνικό σύνολο, ενώ κάποιοι άλλοι, μια κρίσιμη στιγμή, διαλέγουν να περάσουν από την άλλη μεριά και να παίξουν το παιχνίδι μετέχοντας πλέον στην ομάδα των ισχυρών. Όποια και αν είναι όμως η στάση των μεν ή των δε και όποια η ιστορική αλήθεια, κάποια στιγμή μπαίνει ρυθμιστικός παράγοντας πανίσχυρος, η κοινή γνώμη ή η ομαδική συνείδηση η οποία διαμορφώνει, σύμφωνα με τις επιτακτικές ανάγκες της ώρας εκείνης τα συμβάντα που μεταδίδονται στους μεταγενέστερους όχι «οία ην» αλλά «οία είναι δει». (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ).Subject - Topical Name: Νεοελληνική λογοτεχνία | Νεοελληνικό μυθιστόρημα Online Resources:Click here to access online
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Collection Call number Materials specified Vol info Copy number Status Date due Barcode
Books Books Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας, Κ.Μ. Κούμας
Κινητή Βιβλιοθήκη
889.3 ΚΑΠ (Browse shelf) 48562 Available 48562
Books Books Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας, Κ.Μ. Κούμας
Βιβλιοστάσιο Ενηλίκων
Fiction 889.36 ΚΑΠ (Browse shelf) 89208 Available 89208
Books Books Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λάρισας, Κ.Μ. Κούμας
Κινητή Βιβλιοθήκη
889.3 ΚΑΠ (Browse shelf) 5η έκδοση 1995 46319 Available 46319

Οι άνθρωποι που έζησαν σε εποχές συγκρούσεων ανάμεσα σε μεγάλες ομάδες, είτε αυτές ήταν εθνικές, είτε θρησκευτικές και ακόμα κοινωνικές ή φυλετικές είναι εκείνοι που δοκιμάστηκαν και περισσότερο, αυτοί που βρέθηκαν μπροστά στο δίλημμα του να διαλέξουν ανάμεσα σε αυτό που υπαγόρευε η πίστη τους στην ομάδα που ανήκαν και αυτό που ενδεχομένως τους έλεγε η λογική τους και το οποίο μπορεί να ήταν αντίθετο από αυτό που ήθελε η ομάδα. Ανάλογα με τον τρόπο που ο καθένας από αυτούς στάθηκε απέναντι στο πρόβλημά του και το έλυσε, έγιναν ήρωες ή προδότες, άτομα που έτυχαν της γενικής παραδοχής ή έγιναν κοινωνικοί παρίες. Στη διάρκεια της τουρκοκρατίας στο χώρο μας, έχουμε περιόδους που παρατηρείται έξαρση στους εξισλαμισμούς, τόσο που να αντιδρούν πολλές φορές οι ίδιοι οι Τούρκοι και να βάζουν φραγμό σ’ αυτούς με απαγορευτικά φιρμάνια. Αυτό συνοδευόταν, συνήθως, από ενέργειες της Εκκλησίας και των φωτισμένων διδασκάλων που έβγαιναν προς τα έξω και καλούσαν τα «απολωλότα» σε μετάνοια, μια και ο εξισλαμισμός δεν σήμαινε μονάχα αμάρτημα φοβερό θρησκευτικό και χάσιμο της αιώνιας ψυχής, μα, πράγμα εξίσου σοβαρό αν όχι και σοβαρότερο, την άρνηση του Γένους. Είχαμε τότε μάρτυρες που, μετανιωμένοι, αρνιόντουσαν για δεύτερη φορά τη νέα πίστη τους και κατά κανόνα πλήρωναν με το μαρτύριο και τη ζωή τους τη νέα ετούτη αλλαγή, αλλά είχαμε και τους άλλους, αυτούς που ανθούσαν και αύξαιναν με τη νέα κατάσταση. Σε έναν τέτοιο χώρο κινούνται οι ήρωες του μυθιστορήματος αυτού και κάποιων η συμπεριφορά είναι η επιθυμητή από το κοινωνικό σύνολο, ενώ κάποιοι άλλοι, μια κρίσιμη στιγμή, διαλέγουν να περάσουν από την άλλη μεριά και να παίξουν το παιχνίδι μετέχοντας πλέον στην ομάδα των ισχυρών. Όποια και αν είναι όμως η στάση των μεν ή των δε και όποια η ιστορική αλήθεια, κάποια στιγμή μπαίνει ρυθμιστικός παράγοντας πανίσχυρος, η κοινή γνώμη ή η ομαδική συνείδηση η οποία διαμορφώνει, σύμφωνα με τις επιτακτικές ανάγκες της ώρας εκείνης τα συμβάντα που μεταδίδονται στους μεταγενέστερους όχι «οία ην» αλλά «οία είναι δει». (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)

There are no comments on this title.

to post a comment.
Koha by